حذف تبلیغات
قالب وبلاگ تولدت مبارک قالب وبلاگ تولدت مبارک :

قالب وبلاگ سه ستونه با موضوع جشن تولد.

قالب وبلاگ با رنگ بندی بسیار شاد و مفرح طراحی شده است.

قالب وبلاگ تولدت مبارک :

قالب وبلاگ تولدت مبارک برای وبلاگ جدید بلاگ میهن بلاگ رزبلاگ که در زمینه شعر روز تولد فعالیت میکنند و یا وبلاگ های روز تولد.

جشن روز تولد یا جشن زادروز، جشنی است که در سالروز تولد فرد برگزار می‌شود. و اصولا کودکان و نوجوانان این روز را بسیار دوست دارند.
ایرانیان نخستین مردمان جهان بودند که روز تولد را جشن می‌گرفتند. هرودوت مورخ یونانی هم‌دوره با هخامنشیان در کتاب تواریخ خود می‌نویسد: «در میان همهٔ روزهای سال، روزی که بیش از همه توسط ایرانیان جشن گرفته می‌شود، زادروز آنان است.»

کیک تولد از اجزای مراسم تولد محسوب می‌شود. گاهی در تزئین کیک خطاب به کسی که تولد اوست تولدش را تبریک می‌گویند یا با استفاده از همان مواد کیک، پیام تبریک را روی آن می‌نویسند. روی کیک شمعی عددی یا تعدادی شمع معادل سن گذراندهٔ شخص در روز تولد می‌گذارند. به طور مثال، روی کیک کودکی پس از اتمام یک سالگی‌اش، شمع عدد یک یا یک شمع به صورت نمادین می‌گذارند که فوت کردن شمع، نشان از اتمام یک سالگی کودک است. معمول است شخص در هنگام فوت کردن شمع‌های جشن تولدش نیز آرزویی کند.

اهدا کادو به مناسبت روز تولد و شاد کردن فرد، یکی از اقداماتی است که درمیان ایرانیان رواج بسیاری دارد.

دکتر امان‌الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس درباره فلسفه هدیه دادن و آثار جامعه شناختی آن می‌گوید: «هدیه دادن رسمی است که نخستین بار از ایران برخاسته و به سایر نقاط جهان شیوع پیدا کرده است. در واقع رسم هدیه دادن، هدیه گرفتن و صله رحم رسمی است کاملاً ایرانی که از دوران باستان برخاسته و حدود ۷ تا ۸ هزار سال قدمت دارد.»

همین کاربرد هدیه در ایام قدیم است که باعث حفظ روابط اجتماعی و عاطفی عمیق میان افراد و اقوام ایرانی شده و بین آنها پیوستگی و پیوند اجتماعی برقرار کرد و بدین ترتیب هدیه دادن به عنوان یک سرمایه اجتماعی شناخته شد. سرمایه‌ای که افراد آن را در موقعیت‌های مختلف به کار می‌گرفتند. در قدیم نه تنها هنگام شادباش و شادی‌ها به یکدیگر هدیه می دادند بلکه برطبق یک رسم پسندیده ایرانیان در مراسم ختم و عزاداری تحفه‌هایی دلگرم‌کننده به یکدیگر عرضه می‌کردند. قرایی مقدم دراین باره می‌گوید: «در ایام قدیم و حتی هم‌اکنون در برخی ایلات و عشایر مردم و اقوام بر این باورند که نه‌تنها هنگام شادی‌ها بلکه در مراسم خاص عزاداری نیز باید به فکر یکدیگر باشند و آنها هنگام شرکت در مراسم ختم و عزاداری به صاحب عزا برنج، روغن و… به نشانه همدردی می‌بخشند.» البته این رسم در قدیم به شکل حمایت عاطفی بزرگترهای فامیل ابراز می‌شد و خویشاوندان در شب سوم مراسم عزاداری به نشانه حمایت از همسر و فرزندان فرد فوت شده برایشان غذا تحفه می‌بردند. گرچه رسم هدیه دادن به عنوان یک اصل و سرمایه اجتماعی کلی در فرهنگ جامعه ما پذیرفته شد و همه اقوام ایرانی از آن تبعیت کردند اما این رسم و شیوه برگزاری آن در هر منطقه براساس باورها و سنت‌های اقشار مختلف همواره تفاوت‌هایی داشته است.

قرایی مقدم می‌گوید: «در ایام قدیم هدیه‌ها شامل گل، ظروف سفالی و به طور کلی اشیا و وسایل دست‌ساز بودند و افراد براساس موقعیت و ویژگی فردی که قصد هدیه دادن به او را داشتند اشیای متفاوتی را هدیه می‌بردند. اما امروزه هدایا بیشتر رنگ مادی به خود گرفته به طوری که صرفاً برای فخرفروشی به یکدیگر هدیه می‌دهند.»
الهه شفایی، روانشناس و مدرس دانشگاه در این باره می‌گوید: «از آنجا که جامعه ما به سمت مادی‌گرایی پیش می رود مسلماً ویژگی‌های شخصیتی افراد نیز به سمت و سویی حرکت می‌کند که تمامی پدیده‌های اطرافش را از دریچه مادیگرایی می‌بیند و معتقدند هدایای مادی ارزشمندتر و ماندگارتر است.»

آثار روانی هدیه‌دادن
هدیه چه به صورت مادی باشد و چه معنوی اثرات روانی زیادی هم بر فرد هدیه دهنده وهم هدیه گیرنده دارد. زیرا فرد هدیه دهنده به این ارزش معنوی در ذات خود رسیده است که اکنون وقت قدردانی، تشکر و احساس و ابراز همدلی و درک متقابل است و در عوض فرد هدیه گیرنده نیز به ارزش معنوی آن پی خواهد برد. شفایی در این باره می‌گوید: «به طور کلی زمانی که فرد هدیه گیرنده با دریافت هدیه به این نتیجه می‌رسد که برای طرف مقابلش مهم بوده است و در خرید و انتخاب هدیه وقت، انرژی و هزینه فکری و روحی صرف شده است حتی اگر این هدیه ساخته دست او هم نباشد، برایش ارزشمند است خصوصاً آنکه فرد هدیه گیرنده احساس کند که با نوع هدیه‌ای که دیگری به او داده است، ارزش و قدر و منزلتش از سوی فرد هدیه دهنده درک شده است.

بنابراین سنخیت و نوع هدیه با موقعیت پیش آمده و ویژگی‌های شخصیتی فردهدیه گیرنده از اصل‌های بنیادی فلسفه هدیه دادن است. بنابراین وقتی ما برای کودکی یک وسیله اسباب‌بازی می‌خریم این پیام را به او انتقال می‌دهیم که دنیایش را درک کرده‌ایم و همین مسئله آغازگر یک ارتباط عاطفی عمیق‌تر می‌شود.
پیش از آن که هدیه‌ای خریده شود رعایت یک نکته ضروری است و آن این که هدفمان از خرید هدیه را مشخص کنیم. تا قصد و هدف اصلی را مشخص نکنیم تهیه هدیه مناسب امکانپذیر نخواهد بود. هرچند برخی ارزش‌ها در جامعه ما کمرنگ‌تر شده و فلسفه اصلی هدیه دادن که در فرهنگ ما ریشه دوانده بود با شروع مادی‌گرایی به فراموشی سپرده شده است.

قرایی مقدم می‌گوید: «در قدیم افراد برای ارزشمندترین و مورداحترام ترین فرد خانواده یا فامیل هدیه دست ساز ارزشمندی تهیه کرده و برایش هدیه می‌بردند اما امروزه به دلیل محدودیت وقت و انرژی افراد این اصل رو به فراموشی است. هرچند پس از گذشت سالها امکان فرهنگ پروری مجدد کاری سخت است اما انتظار می‌رود افراد در تقدیم کردن هدایا به یکدیگر مبنای همدلی، صمیمیت و محبت را رعایت کرده و اصول اصلی را از خاطر نبرند.»

گاهی اوقات هدیه‌ای گرانقیمت شادی زیادی به همراه دارد و صمیمیت را افزایش می‌دهد اما در برخی موارد خصوصاً وقتی دلخوری پیش آمده و کدورتی شکل گرفته باشد، ارزشمندترین هدایا نیز تأثیر عاطفی و روانی گذشته را احیا نخواهد کرد و شکل و نوع هدیه در این باره فرق می‌کند. دکتر هدی خسروان در این باره می‌گوید: «برای رفع کدورت‌ها هدیه ارزشمند گزینه مناسبی نیست و حتی ممکن است اتفاق ناگوار را جلوه نامطلوب‌تری ببخشد. در این قبیل موارد بهتر است افراد با یک شاخه گل یا دعوت فرد دلگیر شده به یک جلسه و نشست در فضایی مطلوب و صحبت‌کردن و یا عذرخواهی از او کینه و کدورت‌ها را رفع کنند. بنابراین درک موقعیت‌ها از اصل‌های نخستین در رعایت روابط صحیح اجتماعی و عاطفی است.

قالب وبلاگ تولدت مبارک, قالب وبلاگ, قالب بلاگفا, قالب رزبلاگ, قالب شاد, قالب تفریحی, قالب وبلاگ رز تولد, قالب وبلاگ شعر تولد

دیدگاه خود را ارسال کنید




Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

تبلیغات متنی
|| خرید تبلیغات متنی
قالب وبلاگ رایگان | قالب جدید | آوازک rss ارتباط با ما